2025-12-15
Felvonóval váltották ki a buszt Párizs egyik elővárosában – rögtön Európa leghosszabbjával
December második hétvégéjén hivatalosan is megnyitott Európa leghosszabb kabinos felvonója, a Párizs külterületén található Câble C1. A francia főváros agglomerációjának első városi felvonója 18 perces menetidejével több mint felére csökkentette az útidőt Créteil és Villeneuve-Saint-Georges települései között.
Mostantól a Párizstól keletre található Val-de-Marne megye rendelkezik Európa leghosszabb városi kabinos felvonójával. A Câble C1 4,5 kilométer hosszan húzódik Créteil és Villeneuve-Saint-Georges települései között. Célja az volt, hogy felzárkóztassa a klasszikus vasúti és metróhálózattal eddig rosszul ellátott elővárosi területeket.

Az infrastruktúrát úgy tervezték, hogy maximalizálja a hatékonyságot és a hozzáférhetőséget, ami elengedhetetlen szempont egy városi közszolgáltatásnál. A 105 kabin tíz-tíz utast tud fogadni, és alkalmas kerékpárok, babakocsik és kerekesszékek számára is. A felvonónak összesen öt állomása van, melyeken hétköznap 5:30 és 23:30, hétvégén pedig 5:30 és 00:30 között lehet felszállni a felvonóra.
A fővárosi régió illetékes hatóságai napi 11 ezer utasra számítanak. Ha ezek a becslések pontosak, évi 4-4,5 millió utassal a C1 a világ legforgalmasabb városi felvonói közé kerülhet.
Érdekesség, hogy eleinte nem feltétlenül egy felvonóban gondolkoztak a hatóságok. Korábban tervben volt a Párizsba vezető 8-as metróvonal meghosszabbítása, ám ennek költségei jelentősen meghaladták volna a felvonóét. A C1-et végül 138 millió euróból húzták fel, ezzel szemben a metróvonal kilométerenként 100 millió euróba került volna.
A Câble C1 további előnye, hogy nemcsak az utakat tehermentesíti, de mivel elektromos árammal működik, ezért a környezetet is. Kilométerenként és utasonként mindösszesen 10 gramm üvegházhatású gázt bocsát ki, míg a villamos 17-et, a metró 23-at, az eddig használt busz és autó pedig 76, illetve 300 grammot.
A C1 egyébként nem egy új kísérlet, hanem Franciaország hetedik városi felvonója a bresti (2016), a toulouse-i (2022), a La Réunion-szigeten található Saint-Denis-i (2022) és a korzikai ajacciói (2025), valamint az inkább a turizmusra koncentráló felvonók (Grenoble és Toulon) után. Az első vonalak sikere garanciát jelent a döntéshozók számára a modell további fejlesztéséhez.
(Forrás: MTI)
Olvasd el ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!







