2025-12-17
Spanyolország is bevezeti az országbérletet – mutatjuk, hol működik még Európában
Magyarországon még 2024 tavaszán vezették be az országbérleteket, több mint egy évvel később pedig Spanyolország is úgy döntött, hogy megreformálja a tömegközlekedést. A tervek szerint január közepétől lehet majd kiváltani az egységes, 60 eurós bérleteket, amelyek a vonatokra és a buszokra egyaránt érvényesek lesznek. Egyelőre csak néhány európai országban működik hasonló rendszer.
Döntött a spanyol kormány: Pedro Sánchez miniszterelnök december 15-én jelentette be, hogy a következő évben bevezetik az országbérleteket. A buszokra és vonatokra érvényes konstrukciót január közepétől lehet majd megvásárolni 60 euróért, vagyis körülbelül 23 ezer forintért. A 26 év alattiak számára a bérlet ára ennek a fele, 30 euró lesz.

A miniszterelnök azt is elmondta, hogy a regionális hatóságokat és az önkormányzatokat arra ösztönzik, hogy fokozatosan csatlakozzanak a kezdeményezéshez. Ennek köszönhetően az országbérletek idővel olyan helyi közlekedési eszközökön is használhatók lennének, mint a metró vagy a villamos. Egyelőre még nem tudni biztosan, hogy a lehetőséggel a turisták is élhetnek-e, de a nemzetközi példák alapján erre jó esély van.

Az egyik ország, ahol már működik hasonló konstrukció, Németország. A Deutschlandticketet 2023-ban vezették be, akkor még havi 49 eurós (nagyjából 19 ezer forintos) áron. 2025-re ez az összeg 58 euróra (kb. 22 ezer forintra) emelkedett, az Euronews szerint pedig a következő évben újabb drágulás várható. A tervek alapján a Deutschlandticket 2026-tól már 63 euróba, vagyis körülbelül 24 ezer forintba kerül majd.
A bérlet az összes városi buszon, metrón és villamoson érvényes, emellett a rövid és közepes távú vonatokon is használható. A hosszú távú járatokat üzemeltető DB Fernverkehr AG szerelvényeire azonban nem vonatkozik, ahogyan az olyan magánvasutak járataira sem, mint például a FlixTrain.

Portugália 2024-ben vezette be a Green Rail Passt, amely havi 20 euróért, vagyis nagyjából 7700 forintért teszi elérhetővé a vonatok és a buszok jelentős részét. A kedvezmény ugyanakkor nem vonatkozik a nagysebességű Alfa Pendular járatokra, és a metrókra, valamint más kötöttpályás közlekedési eszközökre – így a villamosokra – továbbra is külön jegyet kell váltani.
Fontos kitétel, hogy a bérlet igényléséhez portugál adóazonosító szükséges, így a konstrukció kizárólag az országban élők számára érhető el.

Svájcban valóban széles körben használható a GA Travelcard, az ára azonban jóval magasabb a korábban említett bérleteknél. A 470 eurós, vagyis nagyjából 182 ezer forintos kártyával a buszokon, vonatokon és hajókon is korlátlanul utazhatunk. Turistaként ugyanakkor sokkal kedvezőbb megoldás lehet a Swiss Travel Pass Flex vagy a Swiss Half Fare kártya.
Előbbi 315 euróért, körülbelül 122 ezer forintért kínál három-, négy-, hat-, nyolc- vagy tizenöt napos utazási lehetőségeket, míg utóbbi 130 euróért, nagyjából 50 ezer forintért egy teljes hónapon át 50 százalékos kedvezményt biztosít minden jegy árából.
Olvasd el ezt is!
Kövessétek a közösségi csatornáinkat is, így nem maradtok le folyamatosan frissülő tartalmainkról: Drive Magazine néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!


